Pages

Monday, July 12, 2010

pantang larang wanita hamil

okey, kalau ada sebarang pantang larang semasa hamil yang telah diturun temurunkan oleh ibu, ibu mertua atau nenek atau moyang anda ke... jom lah share dengan saya. serius saya tak tau ape2 tentang pantang larang orang tua2 dulu ni. kadang2 macam perlu jugak amek tau kan. yang basic2 macam tak boleh pukul binatang tu tau lah...

jiran saya ada pesan baru2 ni. time mengandung jangan berdiri dekat pintu. kalau nak keluar, keluar jer. jangan berdiri kat muka pintu tu. katanya takut nanti time nak bersalin bb susah nak keluar. tersekat. kata dia lagi, orang mengandung tak elok menjahit. betul eh? tapi kenapa ek?

bukan nak percaya pada benda2 yang khurafat ke ape. tp kadang2 apa yang orang tua pesan tu mesti bersabab kan... yang boleh kita ikut, tak salah kot kalau ikut...

7 comments:

  1. hm, yg berdiri kat pintu tu x tau la plak.. tp kalu yg menjahit tu mmg btul pon.. org ckp tkut baby tbelit ngan tali pusat dia..
    nak pcaya terserah tp elok la kita bejaga dr nyesal kendian ari.. kan..

    ReplyDelete
  2. Owh ada lagi, jangan letak tuala kat leher. Takut tali pusat baby lilit leher.

    ReplyDelete
  3. Azian, masa mak saya ngandungkan saya dan adik pompuan saya dia memang gila menjahit..Sampai tiap kali ngandung tiap kali tu dia beli mesin jahit baru. Abis segala langsir, cadar, baju semua dia jahit. Alhamdulillah takde pape pun efek pada kami....


    Owh ada!

    Kami dua beradik langsung tak reti menjahit!

    Hahaha!

    Itulah efek jahat kalau menjahit time preggy. Haha.

    ReplyDelete
  4. mas,
    tu lah..jiran sy pun larang. tp tak tau kenapa. now i know y. yer lah, nak percaya sgt pun tak boleh. tp, kalau ikut pun tak rugi kot. hehe...alasan yg baik utk tidak perlu menjahit ape2 raya ni :p



    arna,
    haa..yg ni sy selalu dengar. btw, thanks for the info



    yong,
    ha? korang tak reti menjahit? uhh! memang kena ikut pantang ni. hehehe...

    ReplyDelete
  5. mak kata, kalau tidur jgn suka lipat bantal & jgn berbantalkan tangan yg berlipat... nnt anak songsang/keluar bontot dulu.. tk tau la iye ke tak... tp mcm tk releven lgsg... hehehehe

    ReplyDelete
  6. jehan,
    eh yer ke? hehe...yg ni first time dgr. tp tak lah susah sgt pun nak ikut ;)

    ReplyDelete
  7. kadang2 adat berpantang kena ikut jugak..mak saya ada cakap menjahit x elok..nanti baby susah nak kuar..tapi macam ner org yang kerja tukang jahit ek..

    ReplyDelete